24 juni 2010

Hersenbank

"Bij de Hersenbank hebben we in de loop der tijd tweeduizend breinen gekregen, maar er zijn er veel meer nodig. Je kunt je hersenen aan de Hersenbank nalaten via een speciaal codicil. Na het overlijden krijgen we dan een seintje en wordt de overledene in een sneltreinvaart naar de VU in Amsterdam gebracht, want de obductie van de hersenen moet twee tot acht uur na de dood gebeuren. Er gaan dan tachtig stukjes naar verschillende onderzoeksgroepen. Ook mijn hersenen gaan naar de Hersenbank. Ik zeg weleens: na mijn dood krijgen jullie pas echt plezier van mij.
Weet u van wie ik heel graag de hersenen zou willen krijgen? Van overleden anorexiapatiënten. Anorexia is een vreselijke ziekte, een dodelijke ziekte. Vijftien procent van de patiënten overlijdt eraan. En men blijft maar geloven dat het een psychologische aandoening is, veroorzaakt door het heersende schoonheidsideaal. Er is het geval van het blinde meisje, dat nooit iets gezien had van het heersende modebeeld, maar dat toch op achttienjarige leeftijd anorexia kreeg
Het is een ziekte die door een stoornis in de hypothalamus wordt veroorzaakt, daar ben ik heilig van overtuigd. Maar ik heb hersenen nodig om te zien welk proces daar gaande is. En die krijg ik niet want de Vereniging van Patiënten met Boulimia en Anorexia werkt dat tegen. Ik heb een keer een stukje voor hun blad Antenne geschreven, het bestuur stemde in met plaatsing, maar de redactie hield het uiteindelijk tegen; het kon geen hersenziekte zijn, want zij waren er toch op eigen kracht vanaf gekomen? Doodzonde, misdadig bijna, een argument dat ik helemaal niet begrijp."

- Dick Schwaab in De Maat Genomen : Topmannen langs de Feministische Meetlat / Cisca Dresselhuys

Hier nogmaals de link naar het codicil van de Hersenbank.

Hier de link naar een eerdere blogpost over donorschap

Geen opmerkingen: