7 november 2011

American Taoist

My first visit to a taoist temple. Toen ik de titel van deze blogpost van American Taoist las, was mijn interesse meteen gewekt. Over het algemeen vind ik zijn blog van weinig niveau. Ook deze post zegt niets bijzonders, maar wel iets herkenbaars.
Toen ik in New York was vorig jaar, had ik van tevoren al uitgestippeld waar in Chinatown ik moest zijn om een daoïstische tempel te bezichtigen. Ik zeg al bewust niet 'bezoeken'. Het is me bekend dat ik een buitenstaander ben. Uiteindelijk ben ik niet in Manhattan's Chinatown geweest, maar in dat van Flushing, een dankzij migratie nog veel groter Chinatown. Onvoorbereid, heb ik daar geen daoïstische tempel kunnen vinden. Wel heel erg veel migrantenkerken. Chinese christelijke gemeenten. Met dezelfde wervende teksten als alle Amerikaanse kerken.
Dat er zoveel christendom in Chinatown was verontrustte me. Niet omdat ik het als verkeerd zou beschouwen, maar omdat het klaarblijkelijk als een bron van antwoorden wordt gezien die de traditionele Chinese filosofieën niet zijn. Komt dit omdat die traditionele filosofieën niet meer zo fanatiek onderhouden worden? Wat missen mensen met een Chinese achtergrond in hun eigen tradities?

Uiteindelijk, na het lezen van bovengenoemde blogpost van American Taoist, was ik het wel met hem eens, maar moest ik toegeven dat het me eigenlijk niet genoeg is. Bestuderen doe je met gekózen distantie.

Geen opmerkingen: