11 november 2011

Que?

"Langs die weg kan Jezus ook mijn toekomst op een verrassende, nieuwe wijze voor mij openen om met vreugde mijn weg met Hem te vervolgen. Hij kan en wil met het oog op mijn toekomst de pijnlijke angel heel graag uit mijn verleden en mijn stereotype reacties daarop wegnemen. Zalig is het zoals Hij dat bij mij doet. Zalig is het te zien hoe Hij dat bij anderen doet. Je ziet hen zichtbaar veranderen. "Ik hoef mij niet langer schuldig te voelen in Gods nabijheid." "Ik hoef niet meer woedend te zijn op mijn vader, op mijn moeder", hoor ik ze zeggen. Jezus neemt door Zijn sterven vergevend ons verleden voor Zijn rekening en Hij zet een wijde deur naar de toekomst voor ons open: de deur van de hoop."

- Ds. Dick van Keulen. Bron

'Je ziet hen zichtbaar veranderen. "Ik hoef mij niet langer schuldig te voelen in Gods nabijheid." ' Als ik overtuigd raak dat ik zonder pijn of brandschade over hete kolen kan lopen, dan ga ik ook. Duh.

"Jezus neemt door Zijn sterven vergevend ons verleden voor Zijn rekening." In een lineair verlopende tijd gaat dat niet kunnen. Dan zou hij met het verstrijken van de tijd en het toenemen van zonden waar wij in vrije wil voor kiezen in het verleden meer en meer moeten lijden.

Wat wil ik hiermee zeggen? Niet eens zo zeer dat het niet klopt. Deze tekst van Ds. van Keulen is  opbeurend bedoeld. Als geestelijk voedsel. Maar waarom is het juist dit dat deze groep mensen troost? Het klinkt niet alleen niet logisch, het klinkt ook niet fijn. Het klinkt niet. Terwijl Van Keulen geen kleine jongen is. Een goede vriend van mij noemde hem als inspirerend persoon. Om die reden heb ik gegoogled wie deze dominee dan is en stuitte ik op onder andere deze tekst. Nu moest ik dit dan ook even mijn lever af hebben.

Geen opmerkingen: