28 november 2010

Geschriften zijn geen echte verklaringen

De beloofde tekst over hoe boekenwijsheid het taoïsme niet dichterbij brengt:
"De mensen die belemmert worden door woorden doen dikwijls oefeningen zonder de grote weg in zijn vitaliteit, energie en geest te kennen. Deze drie schatten koesteren betekent het zaad voeden. (...) Daarom zijn geschriften geen echte verklaringen van de weg. Als je je de weg eigen maakt, kun je alle geschriften vergeten." 
- De Geschriften van Meester Lü

Ik kwam via Thomas Cleary in aanraking met de geschriften van Meester Lü en zal er meerdere passages van hier neerzetten. Goeie gast, die Meester Lü...zegt een mens dat absoluut belemmerd wordt door woorden. Woorden betalen mijn rekeningen en voeden me meer dan welk ander voedsel dan ook. Mijn gulzigheid met woorden is vele malen groter dan mijn gulzigheid in welk ander aspect van het leven dan ook. Deze tekst van Meester Lü deed dan ook fysiek een beetje zeer. Ik leg nooit een andere weg af dan de weg van woorden. Nu denk ik, zie die hier eerder aangehaalde blogpost, dat ik ook wel op de juiste weg geraak via die woorden, maar Meester Lü heeft denk ik wel een punt dat die weg nodeloos moeilijk is.

Geen opmerkingen: