29 mei 2011

Iedereen is religieus

"Het is een min of meer tautologische kwestie: wat gemeenschappen vanouds gemeenschappelijk hebben of althans samen celebreerden, noemen we namelijk religie. Tegenwoordig zijn er mensen die menen dat ze geen religie hebben – in de zin dat ze niet in iets hogers of een godheid geloven –, maar ook zij geloven in bepaalde heilige morele principes en in die zin is religie niet anders dan een term voor groepsmoraal. (Durkheim had gelijk: godsdienst gaat niet per se over iets hogers, maar over het onderscheid tussen het profane en het heilige en dat onderscheid kent elke maatschappij, ook de onze. Maar dit terzijde.)"
Uit: Verschil. Over Alexis de Toqueville, ritueel slachten (ja, nog eens), gelijkheid en vrijheid van Jan Dirk Snel. Het hele artikel is een aanrader!

5 opmerkingen:

ivon zei

Oneens. Ik geloof niet in "bepaalde heilige morele principes".

Anoniem zei

Tja, dan is dit je eerste heilige morele principe: "Ik geloof niet in "bepaalde heilige morele principes""

ivon zei

Ik weet niet of dat een grap was, maar: nee, dat is het niet.

Qaboos zei

@Ivon: de anonymus heeft wel een punt. Jij zult je morele principes nooit heilig noemen, maar je hebt ze wel. Zo vind je dat je zaken nooit moeilijker moet maken dan ze zijn. Je zult nooit iets aannemen op gezag van een ander en zult principieel nadenken over wat je als een waarheid verkondigd wordt. En je beschouwt het als een vorm van laksheid wanneer mensen onduidelijk redeneren of in slecht Nederlands wanneer ze wel goed Nederlands zouden kunnen. Dat irriteert soms zelfs, terwijl je meestal niet tot ergernis te verleiden bent.

De kans dat je hier van afwijkt is klein. Aan de hand hiervan kun je niet zeggen dat jij een religie aanhangt, maar het zijn onderdelen van jouw moraal en dat is zo langzamerhand de inhoud van het woord religie.

ivon zei

Zoals wel vaker komen we uit op een verschil van mening over wat een woord betekent :)

Zolang het gratis webwoordenboek van Van Dale "geloofsleer, godsdienst" als betekenis geeft van het woord "religie" zal ik nooit en te nimmer de verzameling van mijn meningen een religie noemen.
Daarnaast heeft het woord "religie" voor mij een bijsmaak van starheid, en als scepticus komen mijn meningen altijd in aanmerking voor heroverweging en verandering. (De constructiefout in de voorgaande zin is opgemerkt, maar ik laat 'm lekker staan :) )