26 augustus 2009

Violisten

Een vriend van mij, groot bluesliefhebber, noemde me maandag zijn top 5 gitaristen. En vroeg me in ruil mijn top 5 violisten. Er is een wereld van verschil tussen fiddlers en violisten. Alleen al technisch. Dus ik slaagde er niet in appels en peren met elkaar te vergelijken en twee wegen tegelijkertijd te bewandelen.
Ik wil bij deze even mijn best doen op twee top vijfen: die van volgens-mij-beste-violisten en volgens-mij-beste-fiddlers (met de onherroepelijke fout tot gevolg dat ik folkgenres met elkaar moet vergelijken).

Violisten
1. Ida Händel
2. Nigel Kennedy
3. Joshua Bell
4. Janine Jansen
5. Yehudi Menuhin

Fiddlers
1. Donnell Leahy
2. Alasdair Fraser
3. Alicia Svigalls
4. Carmen Piculeata
5. Natalie MacMaster

Ik verwacht geen discussie, omdat ik de kans klein acht dat er vioolliefhebbers meelezen hier. Wel wil ik verantwoorden dat ik zo'n vioolliefhebber ben die veel meer kickt op een goede techniek dan op het overbrengen van de emotie. Dat is van beide top vijfen de achtergrond en daarom staat Menuhin - de houthakker - bij mij op 5. Het is fabelachtig dat hij met die techniek toch zo prachtig speelde.

Geen opmerkingen: