18 september 2012

Qaboos

In 1999 startte ik met de nick Qaboos op internet. Eerst op IRC, waar ik mijn man ontmoette en later op verschillende fora. Voor zover ik inmiddels weet is Qaboos modern-Arabisch voor verlichting. Dat wist ik toen nog niet. Ik zou mezelf nooit met dat predicaat hebben willen bestempelen. Qaboos kende ik als naam van de huidige Sultan van Oman. Ik vond het intrigerend dat een dictator met behulp van vijfjarenplannen de inwoners van zijn land tevreden wist te stemmen. Vorig jaar waren er protesten in Oman, dus de werkelijkheid zal iets anders liggen, maar ik hoorde daarover toch ook weer dat men protesteerde tegen andere instituties dan de sultan. Ik heb dat ook niet meer gevolgd.

Qaboos als naam is dus een jongensnaam. Dat heb ik niet bewust zo gekozen, maar ik heb er wel ruimschoots gebruik van gemaakt. Het viel mij online op dat vrouwen vaak nicks kozen in de trant van ~*SweetieStar*~ of Cutie_1987 en daarop, wat ze ook maar zeiden, een paternalistische respons kregen. Overigens bleek na langere tijd ook achter deze nicks zelden een slimme vrouw schuil te gaan, maar jezelf met zo'n nick direct laten uitschakelen door de vooroordelen is zonde.

Toch ook volwassener maar duidelijk herkenbaar vrouwelijke nicks kregen vaak een paternalistische zet in de hoek als repliek. Alsof dankzij de veiligheid achter het eigen scherm de heren hun vooringenomenheid niet meer hoefden te maskeren met beleefdheid. Dat zie je overigens welk vaker in internetreacties terug. Helaas heb ik geen voorbeelden verzameld in de afgelopen dertien jaar. Een echt dubbelblind onderzoek heb ik er niet van gemaakt. Maar het tegendeel heb ik wel meegemaakt en maak ik nog steeds regelmatig mee. Wanneer je herkenbaar bent als vrouw krijg je bijna vanzelfsprekend weinig verheffende reacties terug, maar lijk je een man, dan krijg je de hardere aanpak en dus ook een serieuzer antwoord (daarnaast ook de hardere sneren, maar ook die zijn leuker dan wat je te lezen krijgt als vrouw).

Qaboos is geen bekende naam in het Nederlands taalgebied. Toch werd ik bij korte, eerste berichten meteen aangezien voor een man. In de meeste echte discussies is het ook niet nodig om je genderspecifiek te uiten. Zo feitelijk mogelijk pogen te argumenteren wordt echter altijd wel opgevat als een mannelijke eigenschap, vreemd genoeg. Ik heb in de afgelopen dertien jaar eigenlijk altijd gehoord dat men in eerste instantie dacht dat ik een man was. Er zijn fora waarop men - ik ben op geen forum meer actief - nog steeds denkt dat ik een man was. Ik sta dus niet verrast te kijken wanneer iemand het me bekent. Nooit anders gehoord.

Misschien is door velen eerst de term Qaboos opgezocht en hebben ze zo geconstateerd dat ik wel een man zou moeten zijn, maar ik ben toch ook nooit aangezien voor een Arabier of een moslim. Ook niet wanneer religie of de Arabische wereld de onderwerpen van discussie waren.

Eigenlijk is het op z'n minst opvallend en als je wat ondiplomatieker oordeelt is het gewoon raar. Wanneer je niet op voorhand aangeeft een vrouw te zijn, je je niet voordoet als een man en gewoon schrijft en redeneert zoals je gewend bent, wordt zelfs niet eens de vraag gesteld van welk geslacht je bent. Een enigszins intelligente forumbezoeker met onduidelijke nick wordt automatisch aangezien voor een man. Door zowel mannen als vrouwen. Een vrouw heeft mij weleens een keertje toegebeten op een forum dat ik iets niet kon begrijpen omdat ik geen vrouw was...Die was fraai. En overigens wel heel dommig redeneergedrag waarmee je je als discussiant buitenspel zet.

Ik heb als test een tijdlang steeds in reactie op anderen naar hen verwezen als hij/zij. Omdat ik wilde kijken of er een knop zou omgaan bij andere discussianten: het is vaak niet zeker of degene tegenover je een man is of niet: "Castadiva zegt 'xyz', maar hij/zij heeft niet gedacht aan..." Overigens bleek Castadiva een man en hij werd ook al vanaf dag één als man aangesproken. Bij hem hetzelfde type reacties als bij mij. Mijn gebruik van hij/zij heeft er nooit toe geleid dat iemand die constructie overnam. Ik bleef een hij.

Nu is dit niet verwijtend bedoeld aan het adres van degenen die mij het meest recent hebben gezegd dat ze eerst niet door hadden met een vrouw van doen te hebben. Het is eerder een beetje troost: jullie zijn met velen. Jullie zijn niet de eersten en ik weet zeker dat jullie niet de laatsten zullen zijn die denken dat een man dit schrijft. Maar tegelijkertijd: raar is het eigenlijk, hé? Standaard denken zowel mannen als vrouwen dat de ander online eerder een man is dan een vrouw, tenzij de nick of een emotionele redeneertrant het geslacht toch weggeeft. Ja, dat vind ik treurig.

Geen opmerkingen: