16 januari 2011

Antropomorf

"Het christendom moraliseert en moraliseert maar. Het is zo kleinburgerlijk. Neem nou de manier waarop het hiernamaals wordt geschetst: alsof het een kokosnotenlocatie met palmbomen en een ijscoman op de hoek is. Mij lijkt de benadering van bijvoorbeeld de hindoes veel wijzer. Ik geloof niet in goden; ik geloof wel in het belang van goden. Ze helpen ons te begrijpen. God is het machteloze reiken naar onszelf, ons ik. God, dat zijn wij: de mengelmoes van onze kwaliteiten en tekortkomingen. De Grieken hielden er dan ook een heel scala aan 'menselijke' goden en godinnen op na."
- Erik Vos geïnterviewd door Frénk van der Linden

Erik weet niet precies wat de hindoes geloven, zo te merken. En ik geef de christenen niet te eten die geloven dat het hiernamaals géén kokosnotenlocatie is. Hij simplificeert mij te veel. Maar zijn gedachte dat God het machteloze reiken naar onszelf is, vind ik heel interessant. We kunnen God niet antropomorf genoeg voorstellen. Wanneer we daarmee zouden stoppen zouden we geen God meer overhouden.

Geen opmerkingen: