7 februari 2010

Getting Things Done

Dacobus wees me er zo'n anderhalf jaar geleden op en sindsdien ben ik fan van http://lifehacking.nl en http://lifehacker.com. Zo heb ik lifehacks geleerd als het knippen van kipfilet (gaat veel sneller dan snijden) en het doorzetten van mijn ene e-mailaccount naar mijn andere zodat ik maar één account hoef te gebruiken met de schijn van twee (één voor spam, één voor echt). Sinds Lifehacking gebruik ik Fingertips en super-lifehack was voor mij de 1-2-3-4-leesmethode bij hoofdstukken die je moet lezen, maar waar je niet doorheen komt.




More DIY videos at 5min.com



Nu zijn de Lifehackers groot fan van de methode Getting Things Done (GTD) van David Allen. Ik had de term al eens zien staan, maar het was mijn zeer gewaardeerde neefje (als je overgehaald wilt worden om Linux te gaan gebruiken, moet je eens met hem praten) die me overhaalde om het boek te kopen. De Engelstalige editie kostte maar 9 euro op dat moment op bol.com. GTD is zo hip, dat je aan 9 euro geen buil kunt vallen. Dus lag het boek de volgende dag in de gang.

Ik kwam er maar niet doorheen, twee keer opnieuw geprobeerd. Het tweede hoofdstuk en verder kwam ik niet. Dat lag vast aan de Engelstalige editie, dacht ik. In Nederlands lees ik nu eenmaal net even sneller. Dus in de bieb gekeken naar de Nederlandse versie. Die was zo populair, dat ik 'm moest reserveren. Na anderhalve week kon ik 'm af komen halen, maar inmiddels was mijn enthousiasme naar een nulpunt gedaald.

Ik was ook een beetje benauwd geraakt, toen ik in die eerste hoofdstukken al zag hoeveel werk GTD zelf eigenlijk kost. Dat David Allen ook nog terloops opmerkt dat wie ruimte schept in zijn agenda, ruimte schept voor alleen maar meer werk, dat maakte me nog minder enthousiast.

Vandaag wilde ik weer naar de bieb en keek ik of ik GTD nu terug zou brengen of niet. Al bladerend dacht ik 'ik kan het toch maar beter echt gaan lezen' en ik legde het boek terug op de stapel. Maar, uiteraard, heb ik leukere boeken opgehaald uit de bieb vandaag en ik heb er gewoon helemaal geen zin meer in. Ik sus mezelf nu dus met de gedachten de ik hierboven al opschreef: GTD kost zelf al veel werk, en wie ruimte creëert, creëert ruimte voor meer werk.

Als het nou ooit een cursus wordt waar ik een dagje heen ga, en dan liefst op kosten van mijn werkgever, dan wil ik me er toch aan wagen. Lullig en schuldig dat ik me nu voel. Alsof ik bewust mijn werk tot een chaos laat versloffen. Maar het nu zo lezen, maakt me eerder depressief dan energiek.

Geen opmerkingen: