23 mei 2010

Zhongchang Tong's Verduidelijking van Mijn Ideaal II

"De grote Weg mag dan al effen zijn,
Nagenoeg niemand komt in zijn buurt.
Doe wat je zelf wilt - daaraan is niets verkeerd,
Je voegen naar de anderen verdient geen enk'le lof
Kronkelend en draaiend sinds mensenheugenis,
Zich tot vervelens toe in bochten wringend:
Wat heeft al dat gepieker uitgehaald?
Het allerbelangrijkste ligt in jezelf.

Mijn droefheid vertrouw ik de hemel toe,
Mijn zorgen begraaf ik in de aarde.
De Vijf klassieken gooi ik woedend in het rond,
Met de Oden wil ik niets te maken hebben.
De wijsgerige scholen? Gemalen ingewanden zijn het!
Gebruik ze maar om het vuur gaande te houden.

Mijn ideaal verheft zich ten westen van de bergen,
Mijn geest laat ik zwerven ten oosten van de zee.
De oorspronkelijke qi is mijn boot,
De subtiele wind doet dienst als roer.
Ik zweef door de Opperste Puurheid,
Doe mijn goesting en geniet ervan."

- Zhongchang Tong
Vertaald door Jan De Meyer (en ja, dat is een Belg)

Toelichting door de sinoloog:
"De vroegrijpe literaat Zhongchang Tong (179?-219) had zo'n eigenzinnig karakter dat sommige van zijn tijdgenoten hem als gek beschouwden. Uitnodigingen om een ambt op te nemen sloeg hij steevast af op grond van ziekte. Hij was een van de allereersten die zonder complexen of omwegen schreef over wat hem aanstond en wat niet."

Geen opmerkingen: