23 mei 2010

Anti-Marokkanenfilmpjes

Op Geen Stijl zag ik vandaag een Taxi-achtig interview met Hans Teeuwen. Bij de reacties stond nog een herinnering aan Teeuwens illustere powning van de Meiden van Halal. Oh ja! Dat heb ik dus opgezocht op youtube om nog even naar te kijken. Wat heb ik me destijds gestoord aan het nerveuze 'de bal terug kaatsen' van de Meiden. Natuurlijk konden ze niet winnen van Teeuwen. Ze waren jong, naïef, over het paard getild en spreken de taal gewoon slechter dan hij. Maar toen ik vandaag nog eens keek dacht ik halverwege: "wacht eens even...zit die Meid rechts daar nou een rol te spelen? En die in het midden? Heeft hun mentor hen ingefluisterd dat ze Teeuwen in het nauw moeten drijven? Voor het blok moeten zetten? Moeten ze net doen alsof ze het nergens met hem eens zijn en fors gekwetst zijn? Hun taal riekt namelijk zo naar slecht acteertalent en dat ruik je door alle ervaring met middelmatige tv nu ontzettend goed.

Er bleek op youtube een deel 2 te zijn van Hans en de Meiden van Halal. Daar eens op geklikt, maar het was een stukje uit een programma van Matthijs van Nieuwkerk die de tv van het jaar mocht awarden. Aan de ene kant van de tafel Hans en aan de andere kant twee Meiden. Ja, de Meiden gaven toe dat hij hen gepowned had en dat ze het eigenlijk ook wel een klein beetje met hem eens waren, maar wat ze wilden laten zien (en dit klonk zó ingefluisterd weer) was 'dat Hans, zo op de bank liggend, een beeld was van hoe je met elkaar in dialoog kunt.'

Het volgende filmpje was van Hans en Gregorius Nekschot bij Pauw en Witteman (dat programma heb ik overigens nog nooit live gezien, bemerkte ik tegelijkertijd) over of vrijheid van meningsuiting ongelimiteerd is (wat Teeuwen betreft stopt het bij oproepen tot geweld). Tegelijkertijd stond er rechts van het afspelende filmpje een link naar een filmpje 'Hoe Nederland er marokkaanloos uitziet', gemaakt door ene El Mawnogwat. Dat klinkt naar zelfspot, dus leuk, maar ik hield het nog geen minuut uit en klikte daarna op een filmpje over hoe om te gaan met agressieve Marokkanen op straat. Ik verwachtte dat het satirisch was en dat was het eigenlijk ook, maar het was wel echt. En daarna zag ik rechts in beeld een hele rits links naar afzeikfilmpjes. Dan heb ik de joelreacties, omhoog geduimd door lezers, over Marokkanen naar eigen land etc. nog buiten beschouwing gelaten. En toen vond ik het niet leuk meer. Was ik politiek correct geraakt?

Nee, dat de filmpjes me niet aanstaan komt niet omdat ze kwetsend kunnen zijn, dat kon ik mezelf wel zweren. Want ieder weldenkend mens is het met wijsgeer Teeuwen eens dat meningen kunnen en mogen kwetsen. Toen ik nog lekker warm in het katholieke nest zat, had ik ook geen moeite met afzeikfilmpjes over de kerk of de katholieken. Geloof is zo'n fundamenteel onderdeel van je persoonlijkheid dat je de luchtigheid van scherts nodig hebt om jezelf niet zo serieus te nemen. Ik werd destijds alleen moe van weer die flutredenering dat het aan de Paus ligt dat Afrika aids heeft. Maar dat komt omdat ik heel arrogant en onterecht allergie ontwikkel tegen geestelijke armoede (en dus ook geregeld uitslag krijg van mezelf).
Nee, ik vind de anti-Marokkanenfilmpjes niet leuk omdat het er echt veel op een rij waren en ze een soort agressie leken uit te stralen. Als je eventjes zoekt vindt je ook hele rijen anti-pausfilmpjes, maar die zijn echt afserverend bedoeld en niet agressief. Ja, ik constateerde dat een hele rij van die anti-Marokkanenfilmpjes een lont in het vat zouden kunnen zijn. En dan snijd ik mezelf in de betogende vingers.

Want ik schreef hier eerder in mijn stukje over Geen Stijl al dat anderen niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de bescherming van de geestelijk zwakken die slaan, schoppen, brandstichten of schieten omdat ze zichzelf hebben opgejut met negatieve teksten en filmpjes. Je kunt niet centraal censureren omdat er in de krochten van de menselijke soort figuren kruipen die niet snappen waar ze hun grens moeten trekken. Neemt niet weg dat ik het gevoel kreeg de underdog te moeten steunen. 'Laat de Marokkanen met rust'. Gek genoeg heb ik dat helemaal niet met anti-katholieke filmpjes. Daar had ik toen en nu er wel een rits van kunnen zitten kijken. Ik voelde me gewoon geen underdog.

Daar moeten trouwens de 'katholieke margebloggers' (de geuzennaam die ze zichzelf dankzij Geen Stijl gegeven hebben sinds de hostierel) nodig eens mee ophouden: die constante zielige beschuldiging dat er met twee maten gemeten wordt. 'Met de moslims wordt meer rekening gehouden dan met de christenen. Wij worden al veel langer gediscrimineerd en in de zeik genomen' en 'bij de scouting wordt je ook in je broek getast'. Recht je rug, wees katholiek en erken dat er (meerdere!) open beerputten in de kerk liggen. Daar leef je al decennia mee en omheen. Nu dus ook! De rest hoeft geen rekening met je te houden. Wij en jullie hoeven ook geen rekening te houden met de rest.

Geen opmerkingen: