7 juli 2010

Het nut van niet-zijn

"Dertig spaken komen samen in de naaf; hun nut voor de kar is waar ze niet zijn.
Als het pottebakkerswiel een vaas maakt, ligt het nut van de vaas precies daar waar niets is.
Als u deuren en vensters uithakt voor een kamer, ligt hun nut voor de kamer daar waar niets is.
Daarom kan Zijn voordelig zijn, maar komt het nut van niet-zijn."

- Tao te Ching, logion 11

...Ik nam me vroeger voor daar te zijn waar ik nodig was, dat was mijn streven. Natuurlijk om mijn handen uit de mouwen te steken, verschil te maken, vlijtigheid aan de dag te leggen. En ik slaagde soms maar vaak ook niet. Dit lezen was dus kennismaken met een omgekeerde wereld voor mij. Ook ironisch: ik las dit en de volgende dag las ik in een boek over China dat kinderen levensvervulling zouden zijn voor een vrouw. Dat een vrouw zonder kinderen is als een lege vaas. Ik moest lachen toen ik het verband legde tussen dat Chinese standpunt en hun eigen eeuwenoude tekst.

Geen opmerkingen: