12 september 2009

Gepensioneerden

De mij toebedeelde heeft via zijn werk een geweldige OV-gratis door het hele land-kaart. Om die reden krijgt hij ook het blaadje Spoor van de NS. Vanochtend las ik daarin een berichtje dat me verbaasde:

"Oud NS'ers als Spoor ambassadeurs
Spoor Ambassadeurs Plus heet het project waarbij oud-NS'ers op vrijwillige basis hun vakmanschap en passie kunnen inzetten. Met hun jarenlange ervaring zijn ze een welkome hulp in situaties waar extra ondersteuning gewenst is. Samen met een servicemedewerker vormen ze bijvoorbeeld een extra aanspreekpunt op het station, adopteren ze onbemenste stations of krijgen ze promotiemiddelen om een ambassadeursrol in hun eigen omgeving te vervullen. De proef, die vorig jaar startte, is zo'n succes dat deze nu landelijk wordt uitgebreid."


Oud NS'ers vervelen zich blijkbaar stierlijk, anders zou dit project nooit zo succesvol gestart kunnen zijn. Tegelijkertijd voeren vakbonden actie tegen de verhoging van de pensioensleeftijd. Ik ben het volmondig met de vakbonden eens dat mensen die fysiek of mentaal loodzwaar werk hebben verricht, verhoudingsgewijs vroeg met pensioen moeten kunnen blijven gaan. Maar tegelijkertijd bedacht ik me dat de huidige pensioensinrichting in Nederland gewoon niet houdbaar is. Gezien de aardrijkskundeles die ik vroeger geleerd heb over bevolkingspiramides die bevolkingslampions zijn geworden. Ik zie niet hoe we een goede oplossing kunnen krijgen mét behoud van de huidige pensioensleeftijd.

Nu blijkt me, en dan kijk ik niet alleen naar de oud-NS'ers, maar ook naar mijn vader die een behoorlijk stressvol beroep heeft gehad, dat de gepensioneerden eigenlijk nog lang niet willen rusten. Het zal vermoedelijk wel zo zijn dat het vrijwilligerswerk anders op hen overkomt dan de vroegere baan. Vrijwilligerswerk heeft niet de druk van verplichting. Maar dat is, bedenk ik me dan, een eigen invulling van verplichting en werk. Wie zijn baan niet ziet als verplichting tegen wil en dank, maar eerder als een voldoening brengende dagbesteding die ook nog eens het voordeel biedt dat je er van kunt leven, zal vermoedelijk minder moeite hebben met een late pensioensleeftijd. Je hoort ook wel erg vaak dat ouderen niet willen stoppen met werken, ook al is het allang en breed en lichamelijk gezien tijd voor ze.


Nog een zijdelings naschrift. Die gepensioneerden, mijn lieve vader uitgezonderd, zijn vaker agressief, intolerant, ongedurig en gestrest dan jongeren in het dagelijks verkeer. In mijn omgeving. De opmerking over 'de jeugd van tegenwoordig' is een uitlating van een pot die de ketel verwijt. Ik persoonlijk heb, wanneer ik hinder ondervind, die last vaker van ouderen dan van jongeren. En omdat ik dat juist niet zou verwachten, valt het me zo op.

Geen opmerkingen: